Yong: Hentikan tuntutan memeranjatkan

Pemikiran yang menyedihkan dan harapan palsu di kalangan pendatang tanpa izin dari Filipina Selatan telah memesongkan pemikiran mereka bahawa mereka berhak, sebagai hak untuk memasuki Sabah seperti yang mereka inginkan kerana mereka kini percaya bahawa Sabah adalah milik mereka.

Seorang Sulu yang menggelarkan dirinya sendiri sebagai sultan, yang tinggal di Sabah, tanpa rasa segan untuk membuat kenyataan yang keterlaluan bahawa mereka adalah penduduk pribumi kelas pertama di Sabah dan mengejek status penduduk asal Sabah. Tuntutan keterlaluan sedemikian mesti dihentikan dengan serta-merta.

Kerajaan dan NGO juga mesti memulakan kempen secara agresif yang mendesak untuk menghapuskan mentaliti di kalangan orang-orang yang menghina, yang berfikir bahawa Filipina, melalui Kesultanan Sulu sekarang, masih mempunyai tuntutan ke atas Sabah.

Orang berbangsa Suluk tempatan menerima bahawa Sulu tidak ada tuntutan ke atas Sabah

Saya berasal dari Lahad Datu, membesar dalam masyarakat berbilang kaum dengan ramai orang asal Sulu, sebagai rakan sekelas dan sahabat sahabat keluarga. Oleh itu, saya boleh mengatakan dengan yakin bahawa rakyat asal Sulu yang telah berada di Sabah selama beberapa generasi menerima kenyataan sejarah bahawa Sabah adalah milik rakyat Sabah dan bahawa Filipina dan keluarga Sulu tidak mempunyai sebarang tuntutan yang sah terhadap Sabah.

Ilustrasi fakta meletakkan Sabah dimiliki oleh rakyat Sabah dan tidak ada orang lain, ketika Suruhanjaya Cobbold dan kemudian Misi Penemuan Fakta Pertubuhan Bangsa-Bangsa (UN Fact Finding Mission) datang ke Sabah pada tahun 1962 dan 1963, mereka hanya berunding dengan orang-orang di Sabah mengenai Pembentukan Malaysia, bukannya dengan pemimpin Sulu atau Brunei. Kesultanan Sulu yang disebut adalah sama seperti kesultanan di Indonesia yang tidak lagi wujud.

Tidak ada kesultanan di Filipina

Terdapat hanya sultan-sultan palsu di sana-sini yang hanya ingin menuntut Sabah untuk mendapatkan keuntungan kewangan.

Pada tahun 1962, keluarga Kiram (bukan kesultanan) di Sulu telah menyerahkan apa sahaja tuntutan mereka ke Sabah kepada kerajaan Republik Filipina bagi menguruskan apa pun perkara berbangkit dengan PBB dan Malaysia.

Apa-apa tuntutan sejarah yang ada diantara Sabah dan Filipina telah lama diselesaikan secara konsisten memihak kepada Malaysia melalui pengiktirafan PBB sejak 1963 dan penghakiman Mahkamah Keadilan Antarabangsa (Mahkamah Dunia). ICJ (International Court of Justice) atau Mahkamah Dunia pada Oktober 2001 menyampaikan penghakiman yang menolak percubaan oleh Filipina untuk campur tangan dalam kes antara Malaysia dan Indonesia ke atas pulau Sipadan/Ligitan. Malaysia memenangi kes itu pada Disember 2002 dengan meyakinkan.

Peta Filipina tidak termasuk Borneo
Malah, sejauh mana kegusaran Filipina, sempadan negara mereka ditakrifkan dalam Perlembagaan Filipina seperti yang terkandung dalam Perjanjian Paris 1898 yang mencipta Republik Filipina yang moden. Peta Filipina dalam perlembagaan Filipina secara eksplisit mengecualikan semua wilayah Borneo.

Ini adalah fakta sejarah, yang dibuktikan berdasarkan dokumen-dokumen di Brunei dan negara-negara lain, bahawa Brunei tidak pernah memberikan sebahagian daripada Borneo kepada Kesultanan Sulu pada abad ke-17 atau selepas itu. Ia adalah fakta bahawa tiada kuasa asing yang pernah mengiktiraf pemerintahan Sulu di mana-mana bahagian Borneo.

Sebelum pentadbiran British North Borneo Chartered Company bermula pada 1881 di Sabah, semua urusan asing yang berkaitan dengan bahagian utara Borneo adalah dengan kuasa Kerajaan di Brunei, bukan Sulu. Tuntutan yang dipanggil Sulu kepada Sabah sentiasa ditentang oleh Brunei.

Menurut pemimpin Warisan, Datuk Peter Anthony, dalam satu video viral, mendakwa bahawa ketika British pertama kali datang ke Sabah, Orang Suluk, Bajau, Simunul adalah orang pertama yang dijumpai oleh British, sebelum KDM. Kenyataan sedemikian telah diambil dengan maksud bahawa Suluk, Bajau, Simunul berada di Sabah lebih awal daripada orang-orang asal seperti Dusun asal.

Ucapan oleh pemimpin KDM, yang kini menjadi menteri kanan Sabah, telah menggalakkan banyak tuntutan palsu dan tidak berasas oleh orang yang meragukan, bahawa KDM bukan berasal dari Sabah tetapi berasal dari Indo-China atau Mongolia. Perbincangan sebegini mengenai penduduk asal KDM amat menghasut dan berbahaya.

Sebagai fakta sejarah, British, (yang disebut oleh Peter Anthony), sebenarnya adalah orang Europa yang terakhir menjejakkan kaki di Asia Tenggara, termasuk Borneo Utara. British datang hanya pada abad ke-18. Portugis, Belanda dan Sepanyol datang pada abad ke-16. Tetapi orang Arab, Cina dan India telah datang ke Asia Tenggara selama berabad-abad sebelum orang Eropah. Perbezaan antara orang Eropah dan orang Arab/Cina/India yang datang ke Asia Tenggara adalah bahawa orang Arab/Cina/India datang sebagai pedagang dan bukan sebagai penakluk untuk menjajah Asia Tenggara.

Pelayar Cina telah berhubung dengan orang-orang Brunei dan Dusun sebelum British datang

Bagi Dusun dan suku suku asal di Sabah, rekod pelayar China, sejak zaman Laksamana Zheng He dan sebelum itu, telah mencatatkan pertukaran dengan orang-orang asal di bahagian utara Borneo. Armada Zheng He telah tiba di Borneo pada awal abad ke-15. British datang 300 tahun kemudian.

Oleh itu, penemuan Sulu, Bajau, Simunul oleh British adalah sekurang-kurangnya 300 tahun selepas orang Cina membuat hubungan dengan orang-orang Brunei dan Dusun Borneo Utara. Dan, rekod-rekod China menunjukkan bahawa orang-orang Dusun dan orang-orang asal yang lain sudah berada di Sabah sebelum para pelayar British mula-mula meninggalkan mereka pulau mereka di Britain.

Datuk Seri Yong Teck Lee
Mantan Ketua Menteri Sabah

Kota Kinabalu, Rabu, 29 Januari 2020

Subscribe to receive free email updates: