SAPP: Hormati agama lain untuk keharmonian dan masa depan yang lebih baik



Kota Kinabalu, 30 Ogos 2020: Ahli Parlimen Pasir Puteh, Nik Muhammad Zawawi Salleh harus menarik balik ucapannya mengenai Bible Kristian, kata Japiril Suhaimin.

Japiril, yang merupakan Timbalan Presiden Parti Progresif Sabah (SAPP) merangkap Bendahari Agung mengatakan bahawa pemimpin tertinggi PAS harus menghentikan kenyataan yang sensitif oleh para pemimpinnya untuk mengelakkan polarisasi lebih lanjut antara kaum dan agama di negara ini.

foto: Ibu kepada Japiril (bertudung) menghadiri pengkebumian mandiang abangnya. 


"Berkali-kali, kita berhadapan dengan pemimpin yang bercakap tanpa memikirkan bahawa Malaysia mempunyai masyarakat berbilang kaum dan agama.

“Setelah tinggal bersama di negara tercinta ini sejak Malaysia ditubuhkan, sangat menyedihkan bahawa bangsa dan agama masih dipolitikkan oleh pihak tertentu yang memudaratkan keharmonian masyarakat yang kita semua perlukan menhargainya. 

"Jangan lupa bahawa anda adalah salah seorang penggubal dasar negara. Pentingkan pengekangan, kepekaan dan pertimbangan perasaan orang lain terutama dalam soal agama dan bangsa.

Cukup menyedihkan dengan apa yang kita lihat bahawa mereka yang terpilih dan diberi kepercayaan sepatutnya mempertahankan perlembagaan dan kesuciannya, telah melepaskan sistem dan prinsip yang seharusnya melindungi kita semua.

Islam adalah agama yang baik dan kita mengharapkan pemimpin PAS bijak, penyayang, bertimbang rasa dan bertoleransi.

Oleh Japiril Suhaimin
Timbalan Presiden / Ketua Bendahari SAPP


Foto: Keharmonian agama - Hanya di Sabah, Pelantikkan Paderi Abel sebagai paderi di Gereja Katolik di Ranau yang disaksikan oleh ahli keluarganya yang beragama Islam


【新聞稿】亞庇2020年8月30日訊



沙巴進步黨:尊重種族間和諧,未來更美好

(亞庇8月30日訊)賈則利蘇海敏指出,巴西布迪區國會議員聶莫哈末扎瓦威應該收回其「聖經扭曲論」。

沙巴進步黨署理主席兼總財政賈貝利表示,回教黨最高領導層應阻止其領袖發表此類麻木不仁的言論,以防止國家各種族與宗教極端化。

「我們一次又一次地面對領導人無視馬來西亞多元種族及多元宗教的社會,胡亂大聲疾呼。」


圖:賈貝利蘇海敏的母親(戴頭巾者)出席她兄弟的葬禮


「自馬來西亞成立以來同居共處在這個國家裡,令人遺憾的是,某些地區仍將種族和宗教政治化,這不利於我們大家想要和珍惜的和諧社區。」

他說:「別忘記,你是國家的其中一名立法者。必須重視克制、敏感並考慮他人的感受,尤其是在宗教和種族方面。」

那些當選並受託捍衛憲法及其神聖性的人,卻推翻了本應保護我們所有人的制度和宗旨,實在有夠可悲。

伊斯蘭是一門好宗教,我們希望伊斯蘭黨領導人要明智、富有同情心、體貼和周到。


賈貝利蘇海敏
沙巴進步黨署理主席兼總財政

圖:此情此景沙巴僅有!亞伯神父在蘭瑙天主教堂,在其慕斯林家庭成員的見證下主持聖職。


Subscribe to receive free email updates: