Yong : Soalan serius mengenai kewangan Negeri



oleh Datuk Yong Teck Lee, Bekas Ketua Menteri, Presiden SAPP, Peguam

Kota Kinabalu, Jumaat, 21 Ogos 2020

Ketua Menteri mendakwa bahawa kerajaan Sabah memperoleh RM2.8 bilion dari industri akuakultur adalah satu lagi kenyataan yang sangat mengelirukan kerana jumlah pendapatan kerajaan Sabah hanya RM4.2 bilion. Sebenarnya, anggaran Negeri 2020 yang telah mengenakan cukai penjualan baru terhadap eksport komoditi perikanan dianggarkan hanya terkumpul sebanyak RM10 juta. Setelah bantahan oleh pemain industri perikanan, kerajaan akhirnya terpaksa menangguhkan cukai tersebut. Kerajaan Sabah mesti berhenti mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan yang akan hanya menyebabkan komuniti perniagaan dan pelabur bingung.

Bagaimana bon RM1 bilion itu dilunaskan?

Satu lagi persoalan serius mengenai belanjawan Negeri adalah pembayaran balik bon bernilai RM1 bilion. Ketua Menteri kerajaan sementara, pada kebelakangan ini, telah mengulangi dakwaannya ketika membentangkan bajetnya yang dibuat pada 15 November 2019 bahawa kerajaan Sabah "membayar balik bon RM1 bilion melalui satu pembayaran pada akhir 2019." Tetapi keseluruhan anggaran 2020 tidak menunjukkan dari mana kerajaan memperoleh RM1 bilion untuk melunaskan pinjaman. Belanjawan negeri kurang daripada RM4.2 bilion. Satu-satunya sumber dana yang masuk akal untuk membayar balik bon RM1 bilion adalah RM4 bilion simpanan Negeri yang dibawa dari bajet 2018 yang ditinggalkan oleh kerajaan sebelumnya. Sekiranya ini berlaku, maka Kementerian Kewangan mesti mendedahkan fakta ini. Sekiranya tidak, maka ada sesuatu yang mencurigakan mengenai pembayaran balik RM1 bilion.

*RM900 juta untuk bantuan Covid-19 tetapi di mana wangnya?*

Perkara lain yang menjadi perhatian adalah pakej bantuan covid-19 "Sabah we care"  berjumlah RM910 juta yang telah disebut-sebut oleh Ketua Menteri yang dikatakan sangat mengambil berat. Ke mana perginya RM910 juta ini? Berapa orang yang telah menerima bantuan tersebut dan dalam bentuk apa?

*Belanjawan Negeri mengalami defisit yang teruk*

Langkah pertama dalam menyembuhkan ekonomi adalah menyedari bahawa ada masalah. Oleh itu, sangat menakutkan bahawa Ketua Menteri dan menteri kabinetnya yang berhati-hati dengan penafian diri terhadap kenyataan keadaan ekonomi yang suram. Lebih daripada 300 kedai di pusat bandar Kota Kinabalu sahaja telah ditutup, tidak termasuk penutupan di kompleks membeli-belah dan pinggir bandar seperti Inanam, Lintas, Penampang dan sebagainya.

Bahkan sebelum kemunculan Covid-19 pada awal tahun ini, ekonomi Sabah telah mengalami penurunan. Dari pertumbuhan KDNK yang tinggi pada 8.2% pada tahun 2017, ekonomi Sabah jatuh kepada hanya 1.5% pada tahun 2018 dan menjadi stagnan pada 0.5% pada tahun 2019. Pada tahun ini, ekonomi Sabah dijangka akan menyusut sebanyak 15% hingga 20%.

Kesan terhadap pendapatan Negeri akan menjadi teruk kerana penurunan hasil tanah dan cukai jualan. Harga dan pengeluaran minyak yang lebih rendah bermaksud pendapatan negeri dari minyak dan gas akan turun dari RM1.7 bilion menjadi RM1.1 bilion. Begitu juga, cukai jualan dari minyak sawit mentah akan turun dari RM850 juta menjadi RM600 juta. Cukai pelancongan kini boleh diabaikan.

Sudah tiba masanya para menteri Sabah bangun dari tidur mereka dan berhenti menyangkal bahawa Sabah berada dalam masalah ekonomi yang serius. Rakyat Sabah berhak mendapat kerajaan yang menyedari bahawa Sabah mempunyai masalah serius sehingga kerajaan dapat memulihkan ekonomi secara berkesan dan segera. Pemimpin Warisan yang ghairah dan suka mencari masalah dengan Perdana Menteri dan kerajaan persekutuan hanya akan memburukan penderitaan rakyat Sabah.

Subscribe to receive free email updates: