Menebus kesilapan, Darell harus bertanding bebas

oleh Datuk Yong Teck Lee, Presiden SAPP

Kota Kinabalu, Ahad, 16 Ogos, 2020. Timbalan Presiden Parti Warisan, Datuk Darell Leiking, harus bertanding sebagai calon bebas di kawasannya sendiri, Moyog, supaya dia dapat melepaskan diri dari beban berat Parti Warisan. Dengan berbuat demikian, Darell akan meninggalkan legasi yang indah dan berada di lipatan sejarah yang akan terus diingati.


Setiap kali Darell menjadi emosional dalam mempertahankan Parti Warisan dari buah mulut orang awam yang meluas bahawa pihaknya mesra dengan pendatang tanpa izin, dia menampakkan bahawa dia seolah-olah mengucapkan selamat tinggal kepada versi Warisan yang sekarang.


Dalam catatan umum bahawa para pemimpin tertinggi Warisan telah menjanjikan tanah dan pulau untuk pendatang tanpa izin dan  pelarian yang dimaksudkan. Seorang menteri kabinet Warisan, Junz Wong, merancang untuk menebus guna 200 ekar kawasan laut di kawasannya, Tanjung Aru, untuk penduduk setinggan Pulau Gaya. Seorang lagi pemimpin Warisan, Azis Jamman, sewaktu dia timbalan menteri dalam negeri, dia terkenal kerana memberi alasan bahawa Filipina tidak mahu mengambil balik orang-orang yang dihantar pulang dari Sabah. Ketua Menteri, yang merupakan Presiden Warisan, telah berulang kali mengumumkan persetujuan pam bot walaupun pasukan keselamatan tahu bahawa pam bot adalah alat pengangkutan kegemaran penyeludup dan penjenayah di kawasan maritim zon timur Sabah.


PSS yang terkenal (Pas Sementara Sabah) dengan tegas diusulkan dan dibela oleh seluruh kepemimpinan parti Warisan dan kumpulan mereka dalam DAP. Hanya kekalahan mengejutkan pada pilihan raya kecil Kimanis pada Januari yang menghentikan PSS.


Pada masa yang sama, kita tidak mendengar dan tidak melihat apa-apa tentang Warisan melakukan tindakan untuk menyelesaikan masalah pendatang tanpa izin di Sabah.


Di Penampang, semua orang mengingati janji Darell yang tegas dan jelas untuk membatalkan empangan Kaiduan, yang kini dinamakan semula sebagai empangan Papar. Semasa Darell masih menjadi anggota kanan Kabinet Persekutuan, rakan kabinetnya Xavier Jayakumar, Menteri Air, telah mendedahkan bahawa kerajaan Warisan Sabah telah meluluskan projek empangan Papar. Kerajaan Warisan bahkan memilih kontraktor untuk melakukan perancangan dan pelaksanaan projek empangan Papar. Kos projek yang dilaporkan meningkat dari RM2 bilion menjadi RM3 bilion. Syarikat yang sama ini dikaitkan dengan projek terowong bawah laut Pulau Pinang yang kontroversial.


Jelas bahawa Darell telah menyerah kepada keperibadian yang lebih berkuasa di Parti Warisan. Darell kini terpaksa menanggung beban berat empangan Papar dan isu pendatang tanpa izin.


Kenyataan bahawa Darell telah diwar-warkan bertanding di kawasan Inanam bererti dia menghadapi kesukaran untuk mendapatkan tempat duduknya sendiri di kawasan kediamannya sendiri, iaitu Moyog. Sekiranya Darell mengambil nasihat saya untuk bertanding sebagai calon Bebas di Moyog, maka dia akan melepaskan bagasi Warisan yang berat dan meletakkan dirinya di dalam lipatan sejarah.

Subscribe to receive free email updates: